Rozwój gospodarczy i społeczny oraz znaczenie Szczecina zawsze związane było z wodą. Bulwary nadodrzańskie zastąpiły staromiejski rynek pełniąc rolę miejsca spotkań, handlu, przedsiębiorczości. Port był źródłem prosperity zapewniającym także dopływ nowych idei i otwartość mieszkańców na kontakty z przybyszami.
W wyniku powojennej odbudowy Szczecin został urbanistycznie, komunikacyjnie i społecznie odcięty od Odry, nabrzeża zmieniły swój charakter na przemysłowy.
Radykalna zmiana relacji miasta względem Odry, ponowne zwrócenie się w stronę nabrzeży
i wody nastąpiło po 2007 roku, kiedy to Szczecin gościł finał regat The Tall Ships’ Races. Sukces organizacyjny tego wydarzenia był impulsem, który doprowadził do szeroko zakrojonych działań inwestycyjnych i rewitalizacji nadodrzańskich bulwarów. Bulwary stały się promenadą spacerową, popularnym i chętnie odwiedzanym przez mieszkańców i turystów miejscem relaksu, rekreacji, wypoczynku. Na wyspie Grodzkiej powstała nowoczesna śródmiejska marina.
Na Łasztowni rozpoczęła się rewitalizacja zabytkowych zabudowań portowych oraz inwestycje w nowe biurowce i apartamentowce. Nowoczesna zabudowa nad wodą zaczęła powstawać
na Kępie Parnickiej.
Pamiątką po niedawnej portowej i przemysłowej funkcji bulwarów są zabytkowe żurawie portowe nazwane „Dźwigozaurami”, obok których wznosi się przypominający kadłub statku gmach Morskiego Centrum Nauki.
Wszechstronną wiedzę o wodzie w nowatorski, multimedialny i interaktywny sposób przekazuje miejska inwestycja o charakterze edukacyjno – rekreacyjnym, czyli Fabryka Wody.
W jej Edukatorium woda, jako temat pozwala na wielowymiarowe podejście do wyjaśnienia zjawisk matematycznych i fizycznych, kulturowych i cywilizacyjnych. Jest także pretekstem dyskusji o ekologi. W Aquaparku Fabryki Wody szczecinianie przez cały rok będą korzystać z rozrywek wodnych.
The economic and social development and importance of Szczecin has always been related to water. The Oder River boulevards replaced the old town square, serving as a place for meetings, trade and enterprise. The port was a source of prosperity, that also ensured an inflow of new ideas and the openness of the inhabitants to contacts with newcomers.
As a result of post-war reconstruction, Szczecin was cut off from the Oder River urbanistically, communicatively and socially, and the quays changed their nature to industrial.
A radical change in the city’s relationship to the Oder, a return to the quays and water, took place after 2007, when Szczecin hosted the final of The Tall Ships’ Races. The organizational success of this event was an impetus that led to extensive investment activities and revitalization of the Oder River boulevards. The boulevards have become a walking promenade, a popular place for relaxation, recreation and leisure both for residents and tourists. A modern inner-city marina was built on Grodzka Island. The revitalization of historic port buildings and investments in new office and apartment buildings begun on Łasztownia Island. Modern buildings by the water began to be built on Kępa Parnicka.
A reminder of the recent port and industrial function of the boulevards are historic port cranes called ”Craneosaurus”, next to which stands the building of the Maritime Museum, resembling a ship’s hull.
Comprehensive knowledge about water is conveyed in an innovative, multimedia and interactive way by the city’s educational and recreational investment i.e. the Water Factory. In the factory’s “Edukatorium”, water as a topic allows for a multidimensional approach to explaining mathematical, physical, cultural and civilizational phenomena. It is also a pretext for a discussion about ecology. In the Water Factory Aquapark, the residents of Szczecin will enjoy water entertainment all year round.
Die wirtschaftliche und gesellschaftliche Entwicklung und Bedeutung von Stettin war immer mit dem Wasser verbunden. Die Boulevards an der Oder sind an die Stelle des Altstadtplatzes getreten und dienen als Ort für Begegnungen, Handel und Geschäfte. Der Hafen war eine Quelle des Wohlstands, die auch für einen Zustrom neuer Ideen und die Offenheit der Einwohner für den Umgang mit Neuankömmlingen sorgte.
Infolge des Wiederaufbaus nach dem Krieg wurde Stettin städtebaulich, verkehrstechnisch und gesellschaftlich von der Oder abgetrennt, die Kais bekamen einen industriellen Charakter.
Eine radikalere Änderung des Verhältnisses der Stadt zu der Oder, eine Rückbesinnung auf die Kais und das Wasser erfolgte nach 2007, als Stettin Gastgeber des Finales der Regatta The Tall Ships’ Races war. Der organisatorische Erfolg dieser Veranstaltung gab den Impuls für umfangreiche Investitionen und zur Revitalisierung der Boulevards an der Oder. Die Boulevards sind zu einer Flaniermeile und einem Ort der Entspannung, Freizeitgestaltung und Erholung geworden, der bei Einwohnern und Touristen beliebt ist und von ihnen gerne besucht wird. Auf der Grodzka-Insel (Schlächterwiese) entstand eine moderne innerstädtische Marina. In Łasztownia (Lastadieinsel) begannen die Revitalisierung historischer Hafengebäude und Investitionen in neue Büro- und Mehrfamilienhäuser. Eine moderne Bebauung am Wasser entsteht auch auf Kępa Parnicka (Silberwiese).
Eine Erinnerung an die frühere Hafen- und Industriefunktion der Boulevards sind die historischen Hafenkräne, die „Craneosaurus” genannt werden, neben denen das schiffsrumpfartig geformte Gebäude des Maritimen Museums errichtet wurde.
Umfassendes Wissen über Wasser auf eine innovative, multimediale und interaktive Weise vermittelt eine städtische Investition mit Bildungs- und Erholungscharakter, d.h. die Wasserfabrik. In ihrem Educatorium ermöglicht das Wasser als Thema eine mehrdimensionale Betrachtungsweise der Erklärung von mathematischen und physikalischen, kulturellen und zivilisatorischen Phänomenen. Es ist auch ein Anlass zur Diskussion über die Ökologie. Im Aquapark der Wasserfabrik können die Einwohner von Stettin das ganze Jahr über die Wasseraktivitäten genießen.